Іранські ЗМІ повідомили, що командувач підрозділу «Корпусу вартових Ісламської революції» був убитий у бою проти представників угруповання «Ісламська держава» в Сирії.

Ця організація бореться на боці президента Сирії Башара Асада, головного союзника Тегерана, у шестирічній громадянській війні в Сирії.

Державне інформаційне агентство «Fars» 19 листопада повідомило, що Хаїролла Самаді, очільник підрозділу «Корпусу вартових» у Сирії, був убитий в результаті бойових дій 16 листопада в місті Абу-Камаль, контроль над яким відтоді був відновлений сирійськими урядовими силами.

За даними інформагенства, Самаді помер від поранень осколками після вибуху снаряду.

Іран забезпечував військову підтримку силам Асада, як мінімум, у 2012 році силами військових радників та волонтерів, але заперечує відрядження у Сирію своїх військ.

Тим не менш, іранські ЗМІ повідомили про загибель низки іранських командирів разом з сотнями іранських бійців.

Сирійське державне інформаційне агентство SANA 19 листопада повідомило, що урядові сили та їх союзники повністю взяли під контроль місто Абу-Камаль біля кордону з Іраком – останній оплот угруповання «Ісламська держава» у країні.

Сирійська урядова армія оголошувала про визволення Абу-Камаля 9 листопада, але наступними днями бойовики «Ісламської держави», що відступили з міста, перейшли в наступ на нього, пізніше знову закріпившись там.

Угруповання «Ісламська держава» останнім часом зазнало низки поразокунаслідок одночасних наступів на кількох фронтах – у Сирії з боку урядових сил, які підтримує Росія, і також із боку частини опозиційних сил, що мають підтримку міжнародної коаліції під проводом США, в Іраку з боку урядових сил і їхніх союзників, яких теж підтримує коаліція під проводом США.

«Корпус вартових Ісламської революції» був створена після революції 1979 року, щоб «захистити владу Ірану від внутрішніх та зовнішніх загроз та зберегти революційні ідеали». 

Hosting

Російський режисер Аскольд Куров отримав приз глядацьких симпатій на фестивалі документального кіно про права людини Verzio International в Будапешті за стрічку «Процес: Російська держава проти Олега Сенцова». Нагороду прийняла продюсер фільму Маша Гаврилова.

Фестиваль документальних фільмів про права людини Verzio International, єдиний e своєму роді в Угорщині, відбувається щорічно з 2004 року. Він спрямований на сприяння відкритому суспільству, демократичним цінностям, верховенству права, свободі вираження думок, політичному і культурному плюралізмові.

Документальний фільм «Процес» вийшов в український прокат 6 квітня 2017 року.

Олег Сенцов разом з Олександром Кольченко були затримані представниками російських спецслужб у Криму у травні 2014 року за звинуваченнями в організації терактів на півострові. Також по цій справі проходили Геннадій Афанасьєв (пізніше звільнений та переданий Україні разом із Юрієм Солошенком) та Олексій Чирній.

У серпні 2015-го Північно-Кавказький окружний військовий суд у Ростові-на-Дону засудив Олега Сенцова до 20 років колонії суворого режиму за звинуваченням у терористичній діяльності на території Криму. Кольченко отримав 10 років колонії. Обидва свою провину не визнають.

Правозахисний центр «Меморіал» вніс Сенцова і Кольченка в список політв’язнів.

За підрахунками правозахисної ініціативи #LetMyPeopleGo, 56 українців утримуються за ґратами із політичних мотивів на території Росії та анексованого нею Криму.

Hosting

The U.S. ambassador to Russia on Sunday attacked Moscow’s move toward forcing nine United States government-funded news operations to register as “foreign agents” as “a reach beyond” what the U.S. government did in requiring the Kremlin-funded RT television network to register as such in the United States.

Ambassador Jon Huntsman said the Russian reaction is not “reciprocal at all” and Moscow’s move toward regulation of the news agencies, if it is implemented, would make “it virtually impossible for them to operate” in Russia.

WATCH: Ambassador Jon Huntsman

He said the eight-decade-old Foreign Agent Registration Act (FARA) under which RT has registered as a foreign agent is aimed at promoting transparency, but does not restrict the television network’s operation in the United States.

Russia’s lower house of parliament approved amendments Wednesday to expand a 2012 law that targets non-governmental organizations, including foreign media. A declaration as a foreign agent would require foreign media to regularly disclose their objectives, full details of finances, funding sources and staffing.

Media outlets also may be required to disclose on their social platforms and internet sites visible in Russia that they are “foreign agents.” The amendments also would allow the extrajudicial blocking of websites the Kremlin considers undesirable.

The Russian Justice Ministry said Thursday it had notified the Voice of America (VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and seven separate regional outlets active in Russia they could be affected.

“It isn’t at all similar to what we’re doing under FARA — it’s a reach beyond,” Huntsman said. “And, we just think the principles of free media, in any free society and democracy, are absolutely critical to our strength, health, and well-being. Freedom of speech is part of that. So, that’s why I care about the issue. That’s why we in the embassy care about the issue. And, it’s why we’re going to follow the work that is going on in the Duma and the legislation that is being drafted, very very carefully, because we’re concerned about it.”

The Justice Ministry said the new requirements in Russia were likely to become law “in the near future.”

VOA Director Amanda Bennett said last week that if Russia imposes the new restrictions, “We can’t say at this time what effect this will have on our news-gathering operations within Russia. All we can say is that Voice of America is, by law, an independent, unbiased, fact-based news organization, and we remain committed to those principles.”

RFE/RL President Tom Kent said until the legislation becomes law, “we do not know how the Ministry of Justice will use this law in the context of our work.”

 

Kent said unlike Sputnik and other Russian media operating in the United States, U.S. media outlets operating in Russia do not have access to cable television and radio frequencies.

“Russian media in the U.S. are distributing their programs on American cable television. Sputnik has its own radio frequency in Washington. This means that even at the moment there is no equality,” he said.

Serious blow to freedom

The speaker of Russia’s lower house, the Duma, said last week that foreign-funded media outlets that refused to register as foreign agents under the proposed legislation would be prohibited from operating in the country.

However, since the law’s language is so broad, it potentially could be used to target any foreign media group, especially if it is in conflict with the Kremlin. “We are watching carefully… to see whether it is passed and how it is implemented,” said Maria Olson, a spokeswoman at the U.S. embassy in Moscow.

The Russian amendments, which Amnesty International said would inflict a “serious blow” to media freedom in Russia if they become law, were approved in response to a U.S. accusation that RT executed a Russian-mandated influence campaign on U.S. citizens during the 2016 presidential election, a charge the media channel denies.

The U.S. intelligence community concluded in early 2017 that Russian President Vladimir Putin personally directed a campaign to undermine American democracy and help real estate mogul Donald Trump win the presidency. A criminal investigation of the interference is underway in the United States, as are numerous congressional probes.

The foreign registration amendments must next be approved by the Russian Senate and then signed into law by Putin.

RT, which is funded by the Kremlin to provide Russia’s perspective on global issues, confirmed last week it met the U.S. Justice Department’s deadline by registering as a foreign agent in the United States.

Hosting

Сирійське державне інформаційне агентство SANA 19 листопада повідомило, що урядові сили та їх союзники повністю взяли під контроль місто Абу-Камаль біля кордону з Іраком – останній оплот угруповання «Ісламська держава» у країні.

Телеканал «Аль-Манар» у Лівані, який пов’язують із організацією «Хізбалла», також повідомив, що бійці «Ісламської держави» зазнали поразки в Абу-Камалі.

Після того, як місто перейшло до урядових сил, вони ще залишаються у декількох селах Сирії та у пустелі.

Сирійська урядова армія оголошувала про визволення Абу-Камаля 9 листопада, але наступними днями бойовики «Ісламської держави», що відступили з міста, перейшли в наступ на нього, пізніше знову закріпившись там.

Угруповання «Ісламська держава» останнім часом зазнало низки поразок унаслідок одночасних наступів на кількох фронтах – у Сирії з боку урядових сил, які підтримує Росія, і також із боку частини опозиційних сил, що мають підтримку міжнародної коаліції під проводом США, в Іраку з боку урядових сил і їхніх союзників, яких теж підтримує коаліція під проводом США.

 

Hosting

Ukraine has summoned the Polish ambassador in Kyiv after Poland denied entry to a Ukrainian official in an escalation of a diplomatic spat over the two neighbors’ troubled past.

Poland’s decision to refused entry on Saturday to the head of Ukraine’s commemoration commission, Svyatoslav Sheremet, was in response to a ban imposed earlier this year by Kyiv on the exhumation of Poles killed in Ukraine during World War II, Polish state news agency PAP reported.

“The Ukrainian side has complained that Mr. Sheremet was not allowed into Poland,” Poland’s ambassador to Kyiv, Jan Pieklo, told PAP after the meeting with Ukrainian authorities.

“I have been also informed that this is a problem that concerns the restarting of exhumations because Sheremet is the person responsible for this,” Pieklo said, adding that both sides had agreed that the exhumations should be restarted.

In an apparent effort to mend ties, representatives of the Polish and Ukrainian presidents said on Friday that they “reconfirmed their commitment to strengthening the strategic partnership.”

“The parties agreed that the ban on the search and exhumation works in Ukraine should be lifted,” the statement published Friday said.

The denial of entry to Sheremet came after the Polish foreign minister said earlier in November that Poland would bar Ukrainians with “anti-Polish views.”

Poland last year passed a resolution that declared the World War II-era killing of about 100,000 Polish men, women and children by units in the Ukrainian Insurgent Army (UPA) “genocide.”

Ukraine rejects that label, saying the killings were a result of bilateral hostilities.

Hosting

Saudi Arabia has summoned its ambassador in Germany home for consultations over comments by German Foreign Minister Sigmar Gabriel about the political crisis in Lebanon.

The Saudi foreign ministry said the government also handed Germany’s representative in Riyadh a protest note over what it said were “shameful” comments Gabriel made after a meeting with his Lebanese counterpart.

After a meeting in Berlin with Lebanese Foreign Minister Gebran Bassil, Gabriel told reporters that Europe “could not tolerate the adventurism that has spread there.” It was not clear from a Reuters television recording that the remark was targeted at Saudi Arabia.

Lebanese Prime Minister Saad Hariri resigned while in Saudi Arabia on Nov. 4.

“Such remarks provoke the surprise and disapproval of the Kingdom of Saudi Arabia which considers them as aimless and based on false information that would not help bring about stability in the region,” the Saudi ministry said.

The ministry later said on its Twitter account it had summoned the German ambassador in Riyadh and handed him “a protest memorandum over the shameful and unjustified remarks made by the German Foreign Minister Sigmar Gabriel.”

Hariri’s abrupt resignation has raised concern over Lebanon’s stability. He met French President Emmanuel Macron in Paris on Saturday, several hours after he left Saudi Arabia.

Lebanon’s President Michel Aoun said on Twitter Hariri had told him in a phone call from Paris he would be in Lebanon on Wednesday for Independence Day celebrations.

The German foreign ministry welcomed Hariri’s departure from Saudi Arabia for Paris and impending return to Lebanon.

“We are very concerned about regional stability and call on sides to reduce tensions,” the statement read. “We aim this message at all actors in the region.”

Hosting

Gerry Adams, the divisive politician known around the world as the face of the Irish republican movement as it shifted from violence to peace, announced Saturday that he was stepping down as leader of Sinn Fein next year after heading the party for over 30 years.

The 69-year-old veteran politician — who has been president of Northern Ireland’s second-largest party since 1983 — told the party’s annual conference in Dublin he would not run in the next Irish parliamentary elections.

“Leadership means knowing when it is time for change and that time is now,” he said, adding the move was part of an ongoing process of leadership transition within the party.

A divisive figure, some have denounced Adams as a terrorist while others hail him as a peacemaker.

He was a key figure in Ireland’s republican movement, which seeks to take Northern Ireland out of the U.K. and unite it with the Republic of Ireland.

The dominant faction of the movement’s armed wing, the Provisional IRA, killed nearly 1,800 people during a failed 1970-1997 campaign to force Northern Ireland out of the U.K. It renounced violence and surrendered its weapons in 2005.

Although many identify Adams as a member of the IRA since 1966 and a commander for decades, Adams has long insisted he was never a member.

Adams was key in the peace process that saw the signing of the 1998 Good Friday Agreement and the formation of the power-sharing government in Northern Ireland.

Many believe Sinn Fein’s popularity among voters is hampered by the presence of leaders from Ireland’s era of Troubles.

The party is expected to elect a successor next year. Current deputy leader Mary Lou McDonald was seen as a favorite to succeed Adams.

Hosting